Tillbaka till artiklar

Önskade förändringar genomförs vid Odes kunddatorer

17.4.2020

Siina Tiuraniemi

I Ode finns det kunddatorer i både aulan i första våningen och på andra våningen.

I aulan finns de datorer man får köa till, som man inte behöver reservera på förhand men som har en begränsad användningstid på trettio minuter. Om alla datorer är upptagna då man kommer in, får man köa tills nästa dator blir ledig. De här datorerna  är väldigt populära, och ibland blir det faktiskt kö. Datorerna lämpar sig bra för att t.ex. snabbt läsa sin e-post, eller varför inte printa ett fotografi av en kär familjemedlem eller vän.

I bibliotekets andra våning finns 14 kunddatorer som man kan boka tid till på förhand. På dem kan man göra mer tidskrävande saker och projekt, de kan nämligen bokas för upp till två timmar i taget. Också de här datorerna har varit mycket populära hos våra besökare.

Kunddatorerna främjar jämställdheten

Alla har inte en dator eller en internet-uppkoppling hemma. Därför är bibliotekens kunddatorer en viktig del i arbetet att trygga jämställdheten i samhället. Enligt bibliotekslagen ska biblioteken säkerställa möjligheten att få kunskap och erbjuda utrymmen för inlärning och hobbyverksamhet. Biblioteken ska också erbjuda plats för arbete och medborgarverksamhet, främja den samhälleliga och kulturella dialogen bland medborgarna, samt erbjuda informationstjänster, handledning och stöd i sökandet av kunskap. Därför är det viktigt att vem som helst har möjlighet att sköta sina ärenden även på datorer.

En väldigt populär tjänst på biblioteken är att printa ut olika slags dokument. Många har ingen printer hemma, eftersom det mer sällan behövs nuförtiden. Men nästan alla behöver ändå ibland printa ut något enstaka dokument, och då hjälper biblioteken till med det. I Helsingfors stadsbibliotek erbjuder självbetjäningsprintning, så att kunderna vid sitt första besök får fem kopior gratis. Var tredje månad förnyas det här saldot på fem kopior automatiskt. Om man till exempel vill printa ut konsertbiljetter med några månaders mellanrum, går det att göra gratis på biblioteken. Om ens behov av att printa kopior är större än fem, så kostar de överstigande kopiorna 0,40€ styck.

På bägge våningarna i Ode finns det även maskiner att ta avgiftsbelagda kopior på (även de kostar 0,40€ styck). Men det som på sistone varit mer populärt än att kopiera dokument är att scanna in dem, och det kan man också snabbt och behändigt göra på de här samma maskinerna. Genom att följa anvisningarna för vår självbetjäning kan man skicka scannade dokument till sin e-post eller spara dem på minnespinnar. Scannandet är gratis eftersom det inte går åt något papper eller bäck till det.

Förändringar vid kunddatorerna

Ända sedan Ode öppnades har vi i personalen fått mycket respons på kunddatorerna. Borden i aulan har upplevts som besvärliga att sitta vid då det inte funnits tillräckligt med benutrymme under bordet, och inte heller har man kunnat arbeta vid dem stående. Utöver det har datorerna i bägge våningarna varit alltför nära inpå varandra. Det är ju inte särskilt roligt att sköta sina ärenden då någon sitter alltför tätt inpå en.

Medan Ode är stängt har vi fått möjlighet att genomföra de förändringar för området runt kunddatorerna vi har planerat som svar på all respons. De möbler vi hade beställt anlände till biblioteken just innan vi var tvungna att stänga dörrarna, och nu har vi haft tid att ställa om möblerna och all utrustning.

Datorbordet i aulan har höjts så att det nu är på stående höjd. Alla vill ändå inte stå medan de gör sina ärenden, så i ändan av det höjda bordet finns nu ett lite lägre bord där det går bättre att sitta och arbeta. Det lägre bordet är även tillgängligt för dem av våra kunder som använder rullstol. På det upphöjda bordet står datorerna nu glesare så att våra kunder inte behöver armbåga varandra. I aulan finns nu totalt sett nio datorer.

Även datorerna på andra våningen står nu lite glesare, då två av dessa flyttades ner till aulan. Sammanfattat steg antalet kunddatorer på Ode med en, och vi tror att trivsamheten i att använda dem steg ansenligt.

Då vi sedan öppnar våra dörrar igen, blir det behagligare än tidigare för er att komma hit och göra bruk av våra datorer och maskiner!

Artikeln har översatts till svenska av Mathias Rosenlund.

 

Dela artikeln